Beautiful Baikal - deel 1 Trans-Mongolie-Express - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Beautiful Baikal - deel 1 Trans-Mongolie-Express - Reisverslag uit Listvyanka, Rusland van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Beautiful Baikal - deel 1 Trans-Mongolie-Express

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

15 Oktober 2011 | Rusland, Listvyanka

Na een paar dagen Moskou werd het tijd om echt te beginnen aan onze Trans-Mongolie ervaring en zijn we in onze trein gestapt. Voor dit eerste gedeelte hadden we een 1e klas coupe gereserveerd, dus alleen voor ons tweeen. Zo konden we langzaam wennen aan alles. Tijdens die rit naar Irkutsk hebben we ruim 3 dagen in de trein gezeten. Het was even wennen, maar ook wel heel relaxed, je doet de hele dag niets anders dan boeken lezen, spelletjes spelen, uit het raam kijken en eten. Dit eten was nog een verhaal op zich. We hadden noedels mee om 's avonds te eten en voor de andere maaltijden zouden we wat halen in de restauratiewagen. De eerste dag kwam er echter een (alleen Russisch sprekende) dame met een menu onze coupe binnen, waaruit we we moesten kiezen. Er stonden echter geen prijzen bij, maar we dachten: doe maar gewoon. Het eten was lekker en we zaten best vol. Twee uur later kwam ze echter weer langs. Nu zeiden we nee, dankjewel, maar dit werd niet geaccepteerd, we moesten bestellen. We dachten toen nog dat het voor de volgende dag was, maar het bleek voor die avond te zijn. Het smaakte wederom prima, maar we waren er nog niet over uit hoeveel we nou moesten betalen en wanneer we dat moesten doen. De dagen daarna kregen we steeds 's middags het menu te zien en dan begin van de avond kregen we dit. Na de laatste maaltijd heeft Richard in zijn beste Russisch gevraagd hoeveel we moesten betalen, want we hadden zeker niet meer genoeg roebels om al dat eten en drinken te betalen. Toen kwam het verlossende woord dat het niets koste en bij de reservering inbegrepen was, een meevaller dus!
Tijdens de treinreis hebben we genoten van het mooie landschap om ons heen, van verlaten dorpjes tot nieuwe steden en heel veel berken en dennenbossen.
Op het station in Irkutsk vroeg in de ochtend stond al iemand ons op te wachten om ons naar het chalet een uur rijden te brengen in Listvyanka aan het Baikalmeer. Daar waren we op dat moment de enige gasten in het chalet, maar later die dag kwamen nog meer backpackers wat het eten erg gezellig maakte. Zij deden onze treinreis de andere kant op, waardoor we gegevens konden uitwisselen over wat er nog ging komen, handig en leuk!
We ontbeten en dineerden in het chalet. Dit was erg lekker, zo kregen we allerlei Russische specialiteiten waaronder Omul, een vissoort uit het Baikalmeer. We aten dus met een groep mensen tegelijk en in plaats van dat we gezellig tegenover elkaar zaten, zaten we allemaal naast elkaar met ons gezicht naar de tv, waar de dvd van de serie Merlin (Russisch nagesynchroniseerd) de hele dag opstond. En als je ergens anders wilde zitten vond de eigenaresse dit geen goed plan, maar 1 ding is zeker, wij gaan de serie nogmaals helemaal kijken als we terug zijn ;)
Aan het Baikalmeer is het schitterend, mooie natuur, rustige omgeving, heerlijk weer. We konden dus even helemaal tot rust komen na het drukke Moskou. We hebben wat gewandeld in de omgeving, het lokale museum bezocht, naar de vismarkt geweest, gegeten van barbeques langs de kant van de weg en genoten van de zon en de rust.
Na het chalet werden we weer naar Irkutsk zelf gereden, waar we een nachtje door hebben gebracht bij een Russisch gezin. Leuk om eens meegemaakt te hebben en te zien hoe zij wonen. Wel hebben we wat minder goed geslapen, Richard omdat hij last had van zijn allergie voor de kat en hond die het gezin hadden, Shanna omdat de deken met kattenharen van het bed af moest en ze het dus heel koud had!
De volgende dag hebben we nog een rondje door Irkutsk gelopen, tevergeefs op zoek naar internet en die avond vertrok onze trein naar Mongolie. Daarover meer in een volgend verslag!

• 15 Oktober 2011 - 11:33

Ingrid:

Jee wat een leuk verslag en geniet maar verder. Leuk jullie te volgen. Gr. Ingrid van Raalte

• 15 Oktober 2011 - 12:53

Broertje:

Leuk om weer wat te horen! Lekker zo'n meevaller in (redelijk) prijzige reis.

Hier gaat alles ook goed. Inmiddels bezig met stage lopen. Vandaag (15-10) nog moeten rijden voor Hocras naar Amsterdam en Lekkerkerk (nabij Rotterdam), dus een flink eindje rijden.

Heel veel plezier. Ik kijk al uit naar de volgende verhalen en foto's.

Groetjes uit het verre Nederland

• 15 Oktober 2011 - 12:57