Betoverend Beijing - slot Trans-Mongolie-Express - Reisverslag uit Peking, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Betoverend Beijing - slot Trans-Mongolie-Express - Reisverslag uit Peking, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Betoverend Beijing - slot Trans-Mongolie-Express

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

18 Oktober 2011 | China, Peking

En toen kwam de trein tot stilstand in Beijing. De uren daarvoor hebben we kunnen genieten van steeds weer veranderend landschap, zo begonnen we in de stad (Ulaanbaatar). Daarna gingen de heuvels over in steppe en uiteindelijk werd het (de Gobi-)woestijn. Na zelfs ook nog kamelen gezien te hebben was het weer tijd voor een grensovergang. Hier moesten zelfs de wielen van de trein helemaal vervangen worden. Eerst werden de Mongoolse wielen losgekoppeld, daarna werden we heel langzaam opgetild, de Chinese wielen werden eronder gereden en tenslotte werden we weer heel langzaam neergelaten en zaten de wielen weer vast en konden we verder. Ook deze treinreis deelde we weer de coupe met de 2 Nederlandse meiden, maar in Beijing zouden onze wegen dan echt scheiden. De eerste twee nachten hadden wij al vooraf een hotel geboekt. Daarna zouden we het wel zien. Op het station stond onze transfer al te wachten. 'Mark', heeft ons al rijdend door de stad een hoop verteld. Een stuk leuker dan de stilzwijgende chauffeurs in Rusland!
Bij aankomst in het (best wel luxe) hotel eerst onder de douche gesprongen en daarna de buurt verkend. Het hotel lag in een erg gezellige 'hutong', een wijkje met een wirwar van straatjes, vlak achter Ghost Street - een met lampionnen verlichtte restaurantstraat. Net om de hoek van het hotel hebben we heerlijk tussen de locals allerlei zeedieren gegeten: inktvis, een witvis en garnalen.
De volgende dag zijn we vertrokken naar de Lamatempel, een boeddistisch klooster om de hoek van het hotel. Daar werd druk gebeden bij allerlei Boeddistische beelden. Verkopers deden goede zaken: er ging een hoop wierrook in vlammen op!
Na de Lamatempel zijn we op zoek gegaan naar een nieuw hostel voor de volgende dagen. Die vonden we in een andere 'hutong' op een halfuurtje lopen. Hier was toevallig ook een straatfeest aan de gang, waardoor het lekker druk op straat was. Het hostel snel gevonden hebben we meteen de reservering gemaakt.
Met een klein omweggetje zijn we bij een plein met daarop de Drum Tower en de Bell Tower terecht gekomen. Hier werden we na een steile beklimming beloond met een mooi uitzicht over de stad. De Drum en Bell Tower werden gebruikt om de tijd aan te duiden in de stad. Zo af en toe herhalen ze daar nog iets van en zo werden wij getrakteerd op een optreden van 5 drummers in de Drum Tower. Erg indrukwekkend en hard.
Op zondag zijn we op pad gegaan naar de Temple of Heaven. Eigenlijk mag het geen tempel heten, omdat er alleen door de keizer aanbeden mocht worden. Hier dus geen massa's wierrook, maar wel heel veel toeristen. Net als wij. De gebouwen liggen in een park waar door (voornamelijk oudere) inwoners van Beijing er lustig op los wordt gezongen, gekaart en gelachen. Vreemde gewaarwording voor ons was dat we gevraagd zijn om met Chinezen op de foto te gaan, omdat ze ons zo 'pretty' vonden. Dat kunnen wij ons goed voorstellen ;)
Op de terugweg naar huis zijn we nog door de Snack Street gelopen, hier staan allerlei snacks uitgestald, van inktvisdeegballen tot (nog stribbelende) schorpioenen op een stokje en geglazuurde appels op een stokje.
Als verrassing van de avond kwamen we op een groot plein voor een kerk een grote groep dansende mensen tegen, Shanna kon zich (ondanks de moeie voeten) niet bedwingen en heeft de pasjes geleerd. Dit tot genoegen van haar lerares.
Ons volgepakte programma vervolgde de volgende dag met een randje 'buitenring'. Eerst een bezoek aan het Confuciustempel en naastgelegen Imperial College om de leer van Confucius tot ons te nemen. Werk hard en zorg dat je voor elkaar zorgt was daarvan de strekking, het is in ieder geval diepgeworteld in de Chinese levenswijze. Met de metro zijn we gesneld naar ons architectuurhoekje van de dag: eerst het CCTV-gebouw, een hypermodern kantoorcomplex van de Chinese Staatstelevisie en daarna het Olympisch Stadion en het Olympisch Zwembad. Helaas was het niet mogelijk om baantjes te trekken of even een rondje sintelbaan te doen, maar de buitenkant was al indrukwekkend genoeg.
Vandaag, tenslotte, ging de wekker al vroeg, want we vertrokken voor een expeditie naar de Chinese Muur. Zo'n 100 kilometer verder, op een iets minder toeristisch stuk dan aan de rand van Beijing hebben we 6 kilometer over de muur gelopen. Onderweg enorm genoten van de uitzichten, de steile beklimmingen en mooie verhalen. Moe, maar zeker voldaan keerde we terug bij het hostel waar we hebben genoten van een heerlijke Pekingeend.
Nog op het program: Plein van de Hemelse Vrede, Verboden Stad en het Zomerpaleis.
Vrijdag vertrekken we dan richting Xian om het leger van Terracotta Warriors te zien. Druk, druk, druk ;)

• 18 Oktober 2011 - 14:24

Ingrid:

Jee wat een mooie verhalen, genieten. Groetjes Ingrid v Raalte

• 18 Oktober 2011 - 14:53

Kitty:

Stoer hoor, die foto op de paarden! En wat hebben jullie nu al veel beleefd! Maar dat ga ik niet elke keer zeggen hoor. Volgens mij hebben jullie nu ook dingen in Peking gezien waar wij in 2003 niet geweest zijn. Maakt me erg nieuwsgierig.
    Veel plezier in het Zomerpaleis en de Verboden stad aan het plein van de Hemelse Vrede! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Xian.

• 18 Oktober 2011 - 15:18

Jan Cees:

Volgens een nieuwe collega van is er Peking niet veel te doen maar jullie zijn behoorlijk druk. Leuke verhalen.

• 18 Oktober 2011 - 15:34

Betty En Arnold:

jeetje jullie beleven ontzettend veel, en op de paarden cool hoor, veel plezier en geniet van al dat moois daar.jullie kunnen wel een boek over schrijven, leuk hoor.liefs betty.

• 18 Oktober 2011 - 19:13

Thea Olivier:

De terracotta warriors, ik heb een heel klein voorproefje hiervan gezien in assen. Dat was al indrukwekkend, laat staan wat jullie straks gaan zien. Veel plezier!

• 18 Oktober 2011 - 20:04

Ad:

Even pauze op mijn werk om jullie verslag te lezen. Ik geniet van jullie verhalen als een trotse (schoon)vader. Veel plezier.

• 20 Oktober 2011 - 11:15

Elisabeth :

Ziet er goed uit vriendjes !!!

• 20 Oktober 2011 - 14:05

Leoni:

Wat een mooie en leuke verhalen! :) geniet ervan en ik kijk uit naar de volgende verslagen! :) xx

• 23 Oktober 2011 - 16:17

Nicole:

Hoi Shanna en Richard,

Klinkt allemaal erg goed. Wat een mooie dingen zien jullie zeg.
    Ik ben benieuwd wat jullie van het Terracotta leger vinden. Mijn neef en nicht vonden het erg mooi en een van de indrukwekkendste dingen van hun reis.

Geniet er van.
    Xxx Nicole