Schittend Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Schittend Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Schittend Xi'an

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

28 Oktober 2011 | China, Xi'an

Zo! Zitten jullie weer klaar voor een watertandend verslag over Chinees eten en een oogverblindende rapportage over de toeristische trekpleisters? Ja? Mooi!
Na de dag dat we de Grote Muur beklommen hebben, trokken we richting het Zomerpaleis, een groot park iets ten noordwesten van het centrum. Het bestaat grotendeels uit een meer (Kunming) met daarom heen tempels, pagodes en andere gebouwen. Het was een bewolkte dag door smog, dus qua uitzicht misten we een hoop. Desalniettemin herkende Shanna een hoop van haar vorige bezoek 8 jaar geleden. Levendige herinneringen kwamen er boven van de lunch op het stoepje en het maken van foto's met wildvreemde Chinezen. Al wandelend door het park kwamen we nog een andere toerist tegen die wij bij het Baikalmeer al even hebben ontmoet. Kleine wereld dus!
De gebouwen zijn allemaal erg indrukwekkend en het was er behoorlijk druk, dus na een boottochtje over het meer was het avondeten een welverdiende beloning.
Die beloning vonden in de vorm van het restaurantje 'Roast leg of mutton', wat zoveel betekent als 'geroosterde schapenpoot' en dat is ook het enige op de menukaart. Je krijgt een schapenpoot boven een bbq'tje in de tafel. Als je het gaar vindt kun je er dan stukken afsnijden en opeten. Jummie!
De dag erna stonden we al vroeg op het Plein van de Hemelse Vrede. De massa mensen die in de rij stond om Mao te zien in zijn mausoleum besloten we niet te trotseren en we zetten meteen koers richting Verboden Stad. De Verboden Stad is zo enorm uitgebreid, dat is niet even samen te vatten. Het bevat heel veel tempels, poorten, hallen, pleinen en doorgangetjes. De hele dag hebben we er rondgelopen. Hoogtepunten voor ons waren de Imperial Garden met daarin allerlei mooie en vreemdgegroeide bomen, de Clock Exhibition Hall met daarin een tentoonstelling van allerlei klokken en de Nine Dragon Screen, een grote muur met daarop 9 draken afgebeeld. Volgens Shanna was het nu veel drukker dan 8 jaar geleden, dat gevoel kon ze bevestigen nadat we later wat foto's van die vorige trip terugkeken: het was nu veel drukker zowel in de Verboden Stad als op het Plein. Waarschijnlijk is ook in China het toerisme toegenomen.
Bij terugkomst in het hostel hebben we in het naastgelegen cafe nog lekker een Belgisch biertje gedronken. Terwijl we nog zaten na te genieten van de dag, kwam er een (dronken) Chinese man op ons af die met een paar woorden Engels wist te vertellen dat we zo 'pretty' waren en dat we van hem een biertje kregen. Daarna volgde een stortvloed aan Chinees waar we niks van begrepen. Toen werd echter de receptioniste van het hostel gehaald, daarvan begrepen we dat hij fan was van 'Cruyff' en 'van Basten' en onze andere twee biertjes ook wilde betalen. Tot slot kregen we nog zijn adresgegevens mee voordat zijn vrienden hem bij ons wegsleepten. Een grappige ontmoeting op onze laatste avond Beijing met deze 'Mr. Po', die ons de Chinese gastvrijheid toonde.
De dag erna vertrok onze avond-/nachttrein naar Xi'an. Helaas waren alle bedden al geboekt dus waren wij aangewezen op een zitplaats...
We kunnen jullie vertellen: dat slaapt toch niet zo lekker. Zo krijg je soms iemand tegen je aan te slapen, begint er ineens iemand hard te bellen of wordt er iets gegeten met een bijzondere geur. Volgende keer boeken we een bed!
In Xi'an stond er, tot onze verbazing, een transfer naar het hostel klaar - standaardservice. We dachten dat we zelf op zoek moesten. Om niet meteen ons ritme in de war te gooien door de hele dag slaap in te halen besloten we door te halen en een rondje door te stad te lopen. Het was zaterdag, dus overal zag het zwart van de mensen. Zo druk hebben we het in Beijing nog niet eens gehad. Daarnaast viel op dat er een kleine 150 telefoonwinkels in hetzelfde blok zitten die allemaal hetzelfde lijken te verkopen.
Na dit rondje hebben we wat gegeten in het hostel en hebben we meegedaan aan een 'Trivia Quiz'. Zo weten we nu dat de stadsmuur van Xi'an 14,7km lang is en er 206 botten in een menselijke lichaam zitten. Overigens, ons antwoord ten spijt, 'pizza' is niet 1 van de 4 belangrijkste uitvindingen van China.
De volgende dag zijn we met een superenthousiaste gids ('Sasa', of 'Lady Sasa') naar de Terracotta Warriors gegaan. Als eerst op het programma stond de tombe van Qin Shi Huang, de keizer die de Warriors heeft laten maken om hem te beschermen in het hiernamaals. Volgens Sasa zie je normaliter een mooie heuvel, maar omdat het mistig was stonden wij met 20 man naar een grijze wolk te staren. Kan ook.
Snel daarna vertrokken we naar de hoofdattractie. Je moet weten, er zijn nu 4 ruimtes ontdekt, waarvan er 3 publiekelijk toegankelijk zijn. We begonnen de tour bij ruimte 2. Deze is nog weinig hersteld en geeft goed weer in welke staat de tombes gevonden zijn. Namelijk ingestort en vol gebroken Warriors. Wel staan er in de vitrines de 4 verschillende Warriors: boogschutters (staand en knielend), cavalerie, infanterie en officiers. Deze zijn weer helemaal aan elkaar gelijmd en prachtig om te zien, de details zijn verbluffend en op sommigen was nog kleur te ontdekken. Deze vervaagt meestal een halfuur nadat het met lucht in aanraking komt, dus daarom gaan ze nu ook heel voorzichtig te werk met het opgraven van de overige Warriors.
In ruimte 3 stonden al wat meer Warriors, maar de meest indrukwekkende en grootste was ruimte 1. Hierin stonden nu 2000 Warriors opgebouwd, terwijl er nog zo'n 4000 bedolven liggen. Het is haast niet voor te stellen dat hier zo lang geleden zo hard aan gewerkt is. Het blijkt zelfs zo te zijn dat elk gezicht uniek is.
Wij vonden het in ieder geval erg spectulair en zijn blij dat we dit hebben gezien. Na de tour kregen we van Sasa nog stiekem een klein Terracotta Warrior-poppetje toegestopt. Een leuk aandenken aan een leuke dag!
's Avonds hebben we in het Moslimkwartier de lokale specialiteit gegeten: Soep met daarin lam en broodkruimels. Bijzonder, maar wel lekker. Omdat we na het eten niet meer de Moskee in konden stond dat de volgende dag op ons programma.
Het was geen Moskee zoals wij dat kennen, maar meer een Chinese tempel met Arabische invloeden. Toen wij er waren werden de moslims net opgeroepen voor gebed, grappig om dat midden in China te horen.
Daarna zetten we koers naar de stadsmuur. We hadden gehoord dat het mogelijk moest zijn de hele muur te fietsen (Popquiz: hoe lang was die muur ook alweer?). Na enig speuren vonden we de verhuurstal en hebben we anderhalf uur gefietst. Voor het eerst sinds een maand weer fietsen voelt wel een beetje vreemd, maar je verleert het nooit ;)
Na het rondje fietsen hebben we de bus genomen naar de grote Pagode net buiten de stadsmuur. Hier hebben we voor het eerst slecht Chinees gegeten, een vage gefrituurde vis en rare groenten. Na het eten wachtte wel een mooi beloning. Op het plein ervoor was een licht- en fonteinenshow. Op de maat van de muziek spoten zo'n 500 fonteinen een halfuur lang water omhoog. Erg cool.
Daarmee kwam ook ons verblijf in Xi'an tot een eind, de dag erna ging onze trein (nu wel met bed) naar Shanghai, een tocht van zo'n 18 uur.

• 28 Oktober 2011 - 12:32

Tanja:

Geniet van jullie leuke verhalen!
    Kijk er iedere keer naar uit
    Groetjes van Tanja, Ron en kids

• 28 Oktober 2011 - 17:27

Dineke:

Leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    Blijf genieten van jullie reis en
    we blijven jullie zeker volgen.

groetjes Tonny, Dineke en Ronald
    (ouders en broer van Yvonne)

• 30 Oktober 2011 - 14:33

Kitty:

Super om te lezen allemaal! Geniet er lekker van. Ben benieuwd wat je nog herkent van Shanghai.