Shanghai's Skyline - Reisverslag uit Sjanghai, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Shanghai's Skyline - Reisverslag uit Sjanghai, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Shanghai's Skyline

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

31 Oktober 2011 | China, Sjanghai

De treinreis was deze keer een stuk comfortabeler. We deelden onze coupe met 2 jonge chinezen, maar deze lagen de hele tijd op bed, dus daar hadden we geen last van! Eenmaal in Shanghai aangekomen moesten we eerst op zoek naar Wifi, want we waren vergeten op te schrijven waar ons hostel zat... Gelukkig konden we dat vinden bij de Starbucks, dus na een lekkere beker koffie konden we ons naar het hostel begeven. Bij het station en onderweg kwamen we al een boel hoge gebouwen tegen, een heel verschil met Xi'an en zelfs Beijing! 's Middags zijn we een wandeling uit onze bijbel (de Lonely Planet) gaan doen, welke eindigde midden op de Bund. De Bund is een boulevard langs de rivier met aan de ene kant uitzicht op mooie internationale gebouwen uit begin 20e eeuw en aan de andere kant van de rivier uitzicht op het bruisende zakencentrum Pudong, met daarin de hoogste gebouwen van de stad. Ook hebben we een rondje gemaakt over de East Nanjing Road, een enorme winkelstraat vol met shoppende mensen en opdringerige verkopers van allerlei nepspullen.Gegeten hebben we bij een food hall. Hier koop je een chipkaart waar je tegoed op laat zetten en hiermee kun je vanalles te eten halen bij de verschillende standjes. Een handig concept en het was nog lekker ook!
De dag erna zijn we op pad gegaan naar Pudong om de hoge gebouwen van dichtbij te bekijken. Gezien de prijs, ongeveer de hoeveelheid van een week in een hostel verblijven of twee dagen eten, hebben we besloten niet een toren te beklimmen. Daarnaast was het zicht vanwege bewolking/smog ook al niet te best.Om weer naar de andere kant van de rivier te komen zijn we met de sightseeing tunnel gegaan, waarbij je in een soort skilift gaat en dan de tunnel in, waarbij allerlei lichteffecten de reis tot een hele beleving maken. Lekker toeristisch, maar wel leuk ;) Vervolgens hebben we nog een rondje over people's square en door people's park gelopen, wat iets kleiner was dan we dachten, maar toch wel mooi. Omdat je niet in Shanghai kan zijn geweest als je niet in het donker op de Bund bent geweest, zijn we via Nanjing Road, daar naar toe gelopen. In Nanjing Road is het al indrukwekkend verlicht door alle enorme reclameuithangborden, maar als je op de Bund staat weet je pas echt wat verlichting van gebouwen inhoudt. Er is bijna geen enkel gebouw dat geen verlichting heeft, al varieren ze wel in grootte, van simpele spotjes, via knipperend lampjes, tot complete tv schermen over het hele gebouw. Nu weten we zeker dat de skyline van Shanghai er eentje is om nooit meer te vergeten (al wist Shanna dat natuurlijk al ;))
De volgende dag zijn we naar het Shanghai museum geweest. De toegang hier is gratis, dus hebben we een audioguide gekocht om wat extra info over een aantal museumstukken te krijgen. In het museum staan verschillende objecten, opgedeeld in categorien. Als eerste zijn we in de sculpturenzaal geweest, met allerlei indrukwekkende (boeddha)beelden. Daarna ging onze tocht verder naar de bronzen zaal. Hier stonden allerlei potten, pannen, bekers en bellen. Door onze audioguide wisten we van de meeste objecten waar ze voor gebruikt werden, waardoor ze een beetje tot leven kwamen. Na de lunch, die eigenlijk al niet meer mocht omdat het restaurant na 2 uur geen eten meer serveert, zijn we naar de muntenzaal gegaan. Hier waren heel veel dezelfde munten, waar alleen chinese info bij stond, maar toch hebben we met de weinige bordjes en info van onze audioguide een aardig idee gekregen van de geld ontwikkeling in China. Ten slotte hebben we nog een rondje gelopen over de afdeling met klederdrachten van een aantal etnische minderheden in China. Daarna zijn we nog even een internetcafe ingedoken om weer een berichtje voor jullie te plaatsen. Die middag was een neef van Shanna (Rickert-Jan), die piloot is, aangekomen in Shanghai en 's avonds hebben we met hem en zijn collega's uit de cockpit gegeten in een teppanyaki-restaurant. Dat was lekker en ook erg gezellig!!
De volgende dag zijn we samen met Rickert-Jan en een vriend van hem (die piloot is op een andere vlucht en toevallig tegelijk in Shanghai was) een aantal gezellige autovrije straatjes in French Concession ingedoken. Hier hebben we lekker rondgekeken en wat gedronken bij een barretje die ook alleen maar uit een bar en 4 barkrukken bestond. Vervolgens hebben we met z'n vieren wat gegeten bij een Uygursch (etnische minderheid in China) halal restaurant, heerlijk! De weg terug naar ons hostel hebben we gelopen, wat anderhalf uur duurde, dus moe maar voldaan konden we ons bedje in.
De volgende dag was het zondag en besloten we wat verder weg te gaan met de metro. Als eerste naar het terrein van de Expo. Vorig jaar het gebied van de Wereldtentoonstelling en nu staan er nog wat panden zoals het pavilioen van China, Saudi-Arabie en Nepal. Naast het Expo-terrein staat een groot basketbalstadion waar we ook nog een kijkje hebben genomen, via een uitzichtdek op de zesde verdieping hadden we een mooi overzicht over de Expo, de rivier en de stad in de verte.
Met de metro vertrokken we daarna richting Qibao, een oud stukje stad. Om er te komen kosten ons wat ronddwalen, er stonden namelijk geen bordjes en onze bijbel liet ons even in de steek. Maar goed, we hebben het gered en hebben door de smalle en met toeristenbezaaide straatjes gewandeld. Deze oude straatjes zijn een enorm contrast met de hoge wolkenkrabbers even verderop. Na een uurtje hadden we wel genoeg van de drukte en hebben we de metro weer opgezocht voor stop numero 3 van de dag: Old Town. Ook hier allerlei leuke oude straatjes, maar nu iets minder druk. Mooi is hier ook de verlichting 's avonds en de zigzagbrug. In een aantal kunstwinkeltjes hadden we al prachtige foto's gezien van deze brug en nu hebben we het met eigen ogen mogen aanschouwen. Helaas konden wij niet zulke mooie foto's maken, aangezien onze camera niet zo professioneel is en er allerlei mensen op de brug stonden. Na daar een paar rondjes vonden we het wel weer genoeg geweest en was de metroreis terug naar het hostel de laatste van die dag.
Vandaag was een rustdagje met lekker uitslapen en spelletjes op onze Nintendo DS spelen, maar om de spanning er toch een beetje in te houden zijn we met de metro naar het vliegveld gegaan. En nee, niet om de lucht in te gaan, maar om ons snelheidsrecord over land te verbeteren. We zijn namelijk met de Maglev geweest, een magnetische levitatietrein, die je in 8 minuten 30 km verderop brengt en daarbij een snelheid van 431 km/uur behaalt! Dat was nog eens snel, echt tof om een keer meegemaakt te hebben, je ziet het landschap aan je voorbijvliegen! Met deze snelheid zouden we met zo'n 5 uur wel in Hongkong zijn in plaats van de huidige 18 uur...
Voor morgen staat Suzhou op het programma waar we gaan genieten van de mooie tuinen. Het wordt morgen lekker weer (20-23 graden), dus wij gaan een kleurtje opdoen en hopen dat andere toeristen wegblijven.
De dag erna vertrekken we naar Hongkong, waar we zullen verblijven bij een nicht van Shanna (Esther). Wij hebben er al zin in en zijn heel benieuwd naar wat die stad ons allemaal te bieden heeft!

• 31 Oktober 2011 - 18:24

Jacques:

Mooi verhaal. Goede reis naar Hong Kong en doe mijn dochter Esther de groeten.

• 31 Oktober 2011 - 19:40

Frans:

kan kan merken dat jullie je goed kunne vermaken. Voor ons is het wachten op de foto's
    groetjes en veel plezier.

• 01 November 2011 - 18:47

Kitty:

Leuk om te lezen, en ik krijg er ook een beetje heimwee en veel reiszin van! Goede reis naar Hongkong en doe de hartelijke groeten aan Esther, Joost en wie jullie verder nog tegenkomen daar!

• 02 November 2011 - 11:17

Ria En Jan:

Wat is het toch elke keer weer leuk om een verslag van jullie te lezen. Al moeten we er wel de tijd voor nemen want ze zijn behoorlijk lang.
    Het lijkt me een leuk gezicht zo'n zig zag brug.Moeten ze in Almere ook maar eens bouwen.

groetjes en veel reisplezier in Hong Kong

• 02 November 2011 - 13:06

Joop En Mini:

Zo langzamerhand krijg ik steeds meer zin om ook die reis te maken! Als ik zo oud was als jullie zou ik zeker niet aarzelen. Mocht je meer foto's hebben, dat maakt het voor ons die er nog nooit geweest zijn nog veel tastbaarder.
    Veel plezier op weg naar de volgende plaats!

• 04 November 2011 - 17:59

Annie K:

Wat een prachtige verhalen, jullie hebben maar massel om zo de wereld over te trekken! Heel erg leuk om dit allemaal te lezen en zo een stukje met jullie mee te reizen.
    Veel plezier bij Shanna's nicht Esther; ben benieuwd wat jullie daar gaan beleven!!

• 14 November 2011 - 10:30

Jelmar Hagen:

Hoi Shanna & Richard,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal aan het beleven zijn! Gaat alles nog volgens plan?!

Wilde even weten waar je precies in China was, want ik zit nu voor werk een paar dagen in Wuhan (Hubei Provence). Maar ik lees net dat je waarschijnlijk al bij Esther & Joost in Hong Kong bent. Doe ze daar de groeten & heel veel plezier met jullie verdere reis!

Groetjes,

Jelmar