Heuvelachtig Hongkong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Heuvelachtig Hongkong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Heuvelachtig Hongkong

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

21 November 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Op maandag 7 november zijn we weer in de bus gestapt, dit keer om naar het noorden van Hongkong te gaan, de zogeheten New Territories. Onze reis op deze miezerige dag ging naar het 10.000 boeddha-klooster in Sha Tin. Vanuit de metrohalte was het maar goed dat we onze bijbel meehadden, want bordjes stonden er pas toen we al bijna boven waren. Het klooster ligt namelijk op een heuvel, verstopt achter shoppingcentra, dus moesten we zo'n 450 treden beklimmen voor we er waren. Gelukkig staan langs de hele weg naar boven allemaal levensgrote gouden beelden van monniken, dus onderweg hoef je je niet te vervelen. Overigens kwamen we onder aan de trap onze eerste nep-monnik tegen, eentje die om geld bedelt, terwijl echte monniken dat niet doen. We hadden er al over gelezen in onze bijbel, maar ook een aardige Chinees waarschuwde ons. Bovengekomen bleek het heel rustig te zijn, eindelijk eens geen drommen toeristen. Een gedeelte van het klooster is een soort boeddhistische 'begraafplaats'. In een paar gebouwen zijn er muren vol met dezelfde afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn echter deurtjes waar achter urnen met as van overledenen staan en memorabilia. Heel bijzonder om te zien! Ook de rest van het klooster was mooi, met veel beelden en een redelijk goed uitzicht over een stukje stad.
Weer beneden gekomen moesten we even zoeken voor we de goede bus hadden gevonden, maar toen zijn we naar Sai Kung gegaan, een vissersdorpje vlakbij. Hier aangekomen was het al ruim lunchtijd, dus zochten we een seafoodrestaurant uit om te eten. Een van de eerste die we tegenkwamen zag er prima uit, veel vis, redelijk wat mensen, dus besloten we daar te gaan zitten. Dat viel echter vies tegen: de bediening was onaardig en het eten was verre van lekker. Erg jammer want we hoorden dat je bij andere restaurants wel heel lekker kan eten. Omdat het nog steeds niet helemaal droog was hebben we nog even een klein rondje door de stad gelopen (en het plaatselijke klooster bezocht) en daarna snel weer de bus terug genomen naar het huis van Joost&Esther, waar we hebben genoten van de wel smakelijke tonijnquiche (van de AH-recepten).
Overigens kregen we toen ook te horen dat het via via via via misschien wel mogelijk was om treintickets voor ons te regelen, maar dat wilden we al die mensen niet aan doen, dus besloten we om zodra we weer in China waren het zelf te regelen. Kleine verandering van plan dus.
De volgende dag stond Kowloon op het programma. Esther had nog een boekje met wandelingen, waaruit we er, met de paraplu in de hand, een gedaan hebben. Het boekje was uit 2008, dus zou nog wel moeten kloppen, maar toch bleek er al heel wat veranderd te zijn. Sommige gebouwen waren in z'n geheel met de grond toe gelijk gemaakt (om plaats te maken voor een nieuw gebouw waarschijnlijk), andere waren verbouwd, winkels waren opgedoekt en restaurants waren verhuisd; de dagelijkse gang van zaken in het snel veranderende Hongkong. Toch leidde de wandeling ons langs verschillende leuke plekjes en leerden we Kowloon een beetje beter kennen. Hoogtepunten tijdens deze wandeling waren avenue of stars (sterren op de grond met namen van bekende chineze acteurs a la Hollywood), de jademarket (kraampjes vol met beeldjes en sieraden van jade) , de flowerstreet (winkels vol met bloemen), de birdmarket (rijen kooien met allerlei vogels) en ten slotte de goldfishmarket (allemaal plastic zakjes met (goud)vissen). Dit alles in de buurt van de drukke en felverlichte hoofdstraat Nathanroad. Na dit alles zijn we naar de boulevard gelopen, waar we uitzicht hadden op de andere kant (Hongkong Island). Daar vind namelijk elke avond om 8 uur een lichtshow plaats, waarbij zo'n 40 gebouwen een geheel vormen en er dus een symphonie van lichtjes te zien is, ondersteund door bombastische muziek. Gelukkig was het droog en helder, dus we konden het goed zien, leuk! Vervolgens zijn we nog naar de Night Market op Temple Street geweest, verschillende kraampjes waar ze vanalles verkopen, erg leuk en gezellig om een rondje langs te lopen.
De dag erna was het zulk slecht weer dat we besloten om lekker in het huis te blijven om wat te internetten, boeken te lezen en verder te keuvelen. We hadden 's avonds nog wel graag naar de paardenraces in Happy Valley willen gaan die daar regelmatig op woensdag worden gehouden, maar helaas regende het toen ook nog, dus zijn we niet gegaan. Zo hebben we nog een reden om weer terug te keren naar Hongkong op een volgende reis ;)
Donderdags hebben we een andere wandeling uit het boekje van Esther gedaan, deze keer door Hongkong Island. Naar de start van de wandeling hebben we een kleine omweg gemaakt, we zijn namelijk gekomen met de Star Ferry vanaf Kowloon, een veerboot die al ruim een eeuw de oversteek maakt, en hebben ook onze paspoorten met nieuwe visa opgehaald. De wandeling leidde ons weer langs leuke plekjes zoals de escalator (een 800 m lange roltrap (toegegeven, hij wordt onderbroken door enkele plateaus, maar toch!)), een antiekstraatje, de Man Mo tempel en markeringen op de straat van waar de kustlijn vroeger liep (voor een gedeelte van het water werd drooggelegd).
De volgende dag zijn we redelijk op tijd opgestaan om Hongkong te verlaten en China weer in te gaan. We hebben genoten van het prachtige landschap rondom Hongkong, met al zijn heuvels, de 'mierenhoop' van mensen die zich in de stad voortbewegen en natuurlijk de gastvrijheid en gezelligheid van Joost, Esther, Sarah en Kate.