Centraal Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Centraal Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Centraal Chengdu

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

21 November 2011 | China, Chengdu

Iets voor middernacht arriveerden we op het station van Chengdu, waar een chauffeur ons stond op te wachten om naar het hostel te brengen. Helaas was het ingeparkeerd en was de bestuurder van die auto nergens te vinden. Na een half uur kwam de bestuurder eindelijk opdagen en konden we naar het hostel. Overigens heeft onze chauffeur geen woord gezegd tegen de bestuurder van de andere auto en liet het gelaten over zich heen komen, iets wat we vaker zien hier in China. Chengdu is een stad in het (mid)westen van China, centraal gelegen en een uitvalsbasis voor reizen naar verschillende andere steden (en landen).
Na een rustige nacht hebben we via het hostel onze volgende treinreis (naar Chongqing) geboekt. Daarna zijn we een stukje gaan lopen in de stad en zijn beland bij het Wenshu klooster. Een boeddhistische complex met wederom mooie tuinen, een pagode en veel wierrook. Erg leuk was dat er informatieborden stonden met daarop in het kort de achtergronden en geschiedenis van het boeddhisme, zodat we een beter beeld hebben gekregen van deze godsdienst/filosofie. Weer terug bij het hostel stond daar de barbeque al klaar, dus hebben we allerlei stokjes met heerlijk vlees gegeten. Ondertussen werd op een scherm een chineze film getoond (A world without thieves), waar we positief door verrast werden. Een gezellige avond!
De volgende dag besloten we om bij het hostel fietsen te huren om daarmee de stad verder te gaan verkennen. In het begin was het fietsen nog wel even wennen, niet zozeer door de handeling zelf, maar door het verkeer om ons heen. In China houdt men zich namelijk niet echt aan de verkeersregels (rechts gaat voor, rechtdoorgaand verkeer gaat voor, stoppen voor een zebrapad), kijkt men alleen maar voor zich en geeft men geen richting aan. Met onze blonde koppies trokken we heel wat bekijks en het zou ons niet verbazen als we 1 of 2 ongelukken hebben veroorzaakt doordat mensen naar ons zaten te kijken ipv voor zich. Na een tijdje kregen we de slag te pakken: gewoon doortrappen en alleen op het verkeer voor je letten. Zo kwamen we heelhuids op onze eerste bestemming, de Wang Jian tombe aan. Bijzonder aan deze tombe was dat deze niet onder maar boven de grond is gebouwd. Binnenin heeft ook deze keizer zich weer laten opsluiten met verschillende relikwieen. In de koepel bevindt zich een soort lange hal, die ondersteund wordt door stenen bogen. In het midden is een plateau waarop de 5 (!) inelkaargestapelde kisten met de overleden keizer stonden. Aan de zijkanten van dit plateau zijn 32 afbeeldingen van musici en dansers uitgehouwen, waaruit men veel te weten is gekomen over de muziekindustrie van duizend jaar geleden. De volgende stop was het Mao-standbeeld in het midden van de stad. We waren er eerst langs gereden omdat hij verstopt stond achter een museum, maar na hem toch gevonden te hebben kwamen we er achter dat hij ironisch genoeg uitkijkt over een plein met McDonald's, Starbucks, Cartier en andere kapitalistische ketens. Daarna gingen we richting het People's park om daar even rustig van de natuur te genieten. Daar aangekomen, bleek dit echter een onmogelijke opgave. Het was namelijk zondag en dan trekken alle chinezen er op uit, niet om rustig te chillen in het park maar om te dansen, zingen en gek te doen. Overal liepen dus mensen en het was een kakafonie van geluid. Na een tijdje op een bankje gezeten te hebben om ons te verbazen over alles dat om ons heen gebeurde hadden we er wel weer even genoeg van en zijn we doorgefietst naar een nieuwe oude wijk (Jinli). Het ziet er uit als oud, maar staat er pas en paar jaar. Hier staat ook nog een tempel, maar daar hadden we geen zin meer in en omdat het ook al begon te schemeren zijn we maar snel weer richting hostel gegaan. Fietsen/rijden/brommen met je lichten aan wordt hier namelijk ook niet zo belangrijk gevonden...
Vanmorgen (21 november) zijn we vroeg vertrokken met een busje vanuit het hostel naar de panda's :D We zijn naar een park geweest waar ze onderzoek doen naar panda's en ze ook fokken. De provincie waar Chengdu in ligt is namelijk een van de weinige plaatsen waar de panda's nog in het wild leven en men wil er hier alles aan doen om te zorgen dat ze niet uitsterven. Dit gaf ons de kans om de panda's in diverse stadia van hun leven (van 3 maanden oud tot 21 jaar oud) te bewonderen. En wat zijn ze schattig! Zelfs de grote, die de hele tijd lekker op hun bamboe zitten te kauwen en natuurlijk de kleintjes al liggen die de hele tijd te slapen. Het leukst waren de peuters van zo'n 2-3 jaar die in bomen aan het klimmen waren, daar allerlei kunstjes uithalen (en daarvanuit poepten) en ronddolden in het gras. Toch triest om te bedenken dat er nog maar zo weinig (zo'n 1500) van in het wild leven. Wij vonden het wel erg tof om deze beesten, zonder glas ervoor, te mogen bewonderen en hebben dan ook erg genoten!
De rest van de middag hebben we besteed (zoals je misschien al gezien had) aan het schrijven van de afgelopen 3 verslagen. Nu zijn we weer helemaal up-to-date, dus je kunt even ontspannen, dat doen wij ook ;)
Onze plannen zijn op dit moment om morgen nog naar een enorme Boeddha te gaan. De dag erna hebben we een korte treinreis van 2,5 uur naar Chongqing, waar we een paar nachtjes zullen blijven. Later die week stappen we dan op een boot die ons in een paar dagen over de Yangtze rivier (door de Three Gorges) naar Yichang brengt. Daar gaan we weer plannen maken voor het laatste stuk China. Jullie horen weer van ons!

• 21 November 2011 - 09:00

Mini Belderok:

Hai Richard en Shanna,

Wat zalig om jullie verslagen te lezen.
    Oom Frans heeft hier 8 dagen gelogeerd en heeft al jullie voorgaande verslagen gelezen. Ook heeft hij zich nu aangemeld om jullie verslagen thuis te kunnen volgen. Wat een heerlijke reis maken jullie.
    Geniet er maar van, maar dat deden jullie al.
    Liefs van Joop en mij, Mini

• 21 November 2011 - 10:02

Brenda:

Aaaah geweldig, jullie hebben panda's kunnen bewonderen van dichtbij! dat lijkt me zoo vet!

• 21 November 2011 - 12:18

Sylvia:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen!
    Aah, ik wil ook zo graag weer reizen haha :) Fijn dat jullie je dagboek zo goed bijhouden, dan kan ik meegenieten ^^
    Heel veel plezier nog, en pas goed op elkaar he! En die panda foto is echt cool! :)

Liefs Sylvia

• 21 November 2011 - 12:38

Myr:

Wauwie!! Mooie foto's :) En had ik al gezegd dat ik jaloers ben ;-)

Geniet nog "even" van China!

xx

• 21 November 2011 - 16:40

Douglas:

Hey Richard en Shanna, ik ben blij dat jullie het helemaal naar jullie zin hebben daar en leuk om te lezen dat jullie je ook lekker vermaken. Wat een prachtig land is China toch. Onvoorstelbaar eigenlijk dat er nog veel meer aan gaat komen :) Veel plezier, geniet er van en laat de verslagen maar komen! Groetjes

• 21 November 2011 - 16:41

Douglas:

Oh en ik ben ook gelijk A World WIthout Thieves aan het downloaden nu ;)

• 21 November 2011 - 20:51

Marieke:

Hallo globetrotters,
    Wat zien en doen jullie ongelooflijk veel, wauw. Misschien toch een korte vakantie plannen na de reis ;)
    Het is leuk om een klein beetje te volgen, en voor je t weet ben je zo beter dan ooit op de hoogte van het doen en laten van je familie! Veel plezier weer, en een groet uit den bosch van marianne en marieke!

• 21 November 2011 - 22:30

Gerard & Marry:

We genieten van jullie prachtige foto's en jullie mooie verhalen.
    Veel plezier nog.

• 21 November 2011 - 22:44

Kitty En Rene :

Wat een treinreizen maken jullie. Zijn het wel knappe treinen of meer van die boemeltjes??? Wel gaaf die foto van de panda, en zo dichrbij. Is het weer al een beetje droger?? En wat voor tempratuur hebben jullie daar nu??
    Tot het volgende verslag maar weer.
    Kitty

• 22 November 2011 - 09:41

Annie Kauling:

Jeetje, wat een verhalen en wat beleven jullie veel!!
    Leuk om zo op de hoogte te blijven en een stukje China te ervaren.
    Geniet van elkaar en de omgeving en nog veel plezier!!

• 22 November 2011 - 20:32

Truus:

Fijn om zo met jullie mee te reizen!
    Maak er wat moois van hoef ik niet meer te zeggen............
    groeten, ook van René, Truus.