Groteske Gorges - Reisverslag uit Yichang, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Groteske Gorges - Reisverslag uit Yichang, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Groteske Gorges

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

07 December 2011 | China, Yichang

Zoals in ons vorige verslag genoemd, stond op dinsdag 22 november de enorme boeddha in Leshan op het programma. We hebben al heel wat grote boeddha's gezien, maar deze sloeg echt alles, wat een imposant beeld! Eerst liepen we door een park en opeens was daar het hoofd en als je over de rand keek zag je de hele boeddha, een 75 meter hoog beeld, uitgehouwen in de rotsen. Je kunt het hoofd niet aanraken, maar wel foto's van dichtbij nemen, iets wat de Chinezen gretig doen, ook tegen betaling. Na ook wat leuke foto's gemaakt te hebben (alsof we in z'n neus/oor aan het peuteren waren ;)), zijn we afgedaald langs de cliff road naar zijn tenen, een smal en steil pad langs/in de rots. Aangekomen bij zijn tenen zie je pas echt hoe enorm hij is, elke teen is groter dan een mens! Vervolgens zijn we naar het naastgelegen park gegaan, waar we een boeddha met 1000 armen hebben gezien en een 170 m lange liggende boeddha. Deze laatste konden we overigens eerst niet vinden, maar bleek ergens op een berg verscholen tussen bomen te liggen. Hoe zoiets groots toch klein kan zijn van een afstand.
De volgende ochtend zijn we met een korte (2,5 uur) treinrit naar Chongqing gegaan. Hier zou iemand van het hostel ons ophalen, maar die stond er helaas niet. Toen maar een taxi genomen, die eerst wat rondjes moest rijden voor hij het kon vinden, maar ons uiteindelijk voor de deur afzette. De rest van de dag lekker gechilled, tickets voor de Yangtze-cruise geboekt, vervoer naar Guilin (onze volgende bestemming) geregeld, genoten van de chineze karaoke in het hostel en film gekeken.
Die donderdag zijn we op tijd opgestaan om Chongqing nog te kunnen ontdekken voor onze boot vertrok die avond. Eerst gingen we naar het Chongqing museum, waar een gedeelte over de Three Gorges zou zijn, maar deze was helaas tijdelijk gesloten... Toen maar door naar het volgende museum, het Science & Technology museum. Eerst een rondje in de omgeving gelopen, langs het futuristisch uitziende theater en de katholieke kerken, waarnaast tientallen bruidsparen foto's aan het maken waren, grappig om te zien! In het museum hebben we ons prima vermaakt, het was een soort combinatie van het Nemo (A'dam) en het Space Center (Noordwijk), waarbij je dus veel zelf kon doen. We hebben ons dan ook uitgeleefd op vanalles, van maanwandeling tot armpje drukken met een robot. In het museum waren een paar schoolklassen met kinderen, die ons maar wat interessant vonden: naar ons zwaaien, hello roepen, ons aanstaren, ze deden het allemaal. Terug wilden we met de kabelbaan, maar deze bleek buiten gebruik te zijn, dus moesten we maar een taxi nemen. Weer terug in het hostel stond onze gids al klaar, welke ons naar de boot heeft gebracht voor onze Yangtze-rivercruise door de Three Gorges. De Three Gorges zijn hoge steile kliffen aan beiden zijden van de Yangtze, met daarop slechts wilde natuur. Er gingen verschillende boten en wij zaten op een Chineze boot. Dit betekent dat er geen engels gesproken wordt en er vrijwel alleen Chinezen aan boord zijn. Onze gids op de boot sprak gelukkig een paar woorden engels, dus kon ons vertellen hoe laat hij op onze deur zou kloppen om op te staan en hoe laat we weer terug op de boot moesten zijn. Onderweg zou de boot namelijk op 6 plekken stoppen, waar we van de boot zouden gaan om mooie dingen te zien. Om 21.00 uur vertrok de boot, waarbij we vanaf het dek mooi nog Chongqing by night konden aanschouwen. Daarna snel naar bed (we hadden een eigen kajuit met badkamer), want de volgende ochtend moesten we om 6.00 uur opstaan voor de eerste stop, Ghost City Fengdu. Dit is een dorpje waar de geesten van slechte overleden mensen naartoe gingen, een soort hel op aarde dus. Het stond er dan ook vol met beelden van 'onaardige' boeddha's en verbeeldingen van martelingen die de slechterikken moeten ondergaan. Het was erg leuk om weer eens wat anders te zien dan al die tempels met die goede boeddha's. Die avond rond 21.00 uur was de volgende stop, de verlichte Zhang Fei tempel. Helaas waren er weinig engelse bordjes, maar we konden wel opmaken dat deze Zhang Fei een generaal was die een hoop betekend had voor de omgeving. Ondanks de weinige info vonden we deze tempel ook zeker de moeite waard, omdat het de eerste tempel was waar we 's avonds in mochten, wat toch net een andere sfeer geeft dan overdag. Terug op de boot weer vlug naar bed, want om 6.00 uur werden we weer wakker geklopt, ditmaal voor de White Emperor Town. Een eiland dat voor het bouwen van de Three Gorges Dam geen eiland was, met daarop witte gebouwen om een ode te brengen aan deze White Emperor, waar we verder weinig van weten. Vanaf dit eiland heb je uitzicht op een stuk van de Gorges dat afgebeeld staat op het biljet van 10 Yuan. Het was wat mistig, maar we hebben het gezien! Later die dag gingen we op een kleinere boot over om een stuk te varen door de Lesser Three Gorges. Op deze boot zaten 3 andere westerse toeristen, waarmee we gezellig konden kletsen en verbazingen delen. Overigens kwamen we deze mensen bij alle volgende stops ook weer tegen. De Lesser Three Gorges zijn kleiner, maar daarmee niet minder mooi dan de echte Three Gorges. We hebben ontzettend genoten van deze Gorges, zeker omdat de rivier hier wat smaller is, er minder mist hing en we ook nog op een klein 10 persoonsbootje langs de kliffen zijn gevaren. Later die middag en avond zijn we met onze grote boot door de echte Three Gorges gevaren, welke wederom erg indrukwekkend waren, al was het op sommige plekken behoorlijk mistig. De volgende dag, helaas al weer de laatste dag van onze cruise, begonnen we (om 6.00 uur) met de Jiuwan Stream. Ook hier gingen we weer in kleine bootjes langs prachtige natuur, waarbij we zelfs nog een stukje zelf moesten roeien. Vervolgens werden we ergens gedropt, waar we over wiebelige pontons langs schitterende klifjes liepen en terug over een pad vlak langs de klif. We verwachten hierna weer in de bootjes terug te gaan, maar we moesten nog even wachten. Na zo'n half uur werd duidelijk waarom, er werd een show opgevoerd van een koorddanser met fiets, best leuk om te zien, maar eigenlijk hadden we weinig zin in Chinees vermaak die ochtend. We mochten echter nog steeds niet terug, na nog een half uur wachten werd een theatershow opgevoerd, volledig in het Chinees, met geluid dat iets te hard stond en danseressen die het voor het eerst leken te doen. Het was best aardig, maar we waren blij toen het afgelopen was en we wel terug naar de grote boot gingen. Onze laatste stop was bij de Three Gorges Dam, maar het was zo mistig dat we van die Dam weinig gezien hebben, erg jammer! Vervolgens bracht de bus ons naar Wuhan, waar we rond 20.00 uur aankwamen en ons moesten we vermaken tot onze trein vertrok om 6.30 uur. We gingen niet slapen, want we hadden in de trein een bed, dus moesten we wakker blijven. Eerst een rondje door de stad gelopen, in een internetcafe gezeten en de rest van de tijd in de KFC doorgebracht, prettig is anders en we waren dan ook blij toen het 6.00 uur was. Toen konden we namelijk onze bagage ophalen, die we bij de Left Luggage hadden gelaten (wat de Chinezen niet helemaal goed vertaald hebben, want eigenlijk bedoelen ze Luggage Storage en niet gevonden voorwerpen, zoals wij eerst dachten dat het was). In de trein gauw ons bedje opgezocht en een paar uur lekker (voor zover dat lukt in een trein) geslapen. Tegen 18.00 uur kwamen we aan in Guilin in de zuidelijkste provincie van China. Wat we daar allemaal gedaan hebben staat in het volgende verslag.

• 07 December 2011 - 13:35

Margo & Jacques:

Mooie verhalen daar uit het verre China , leuk om te volgen. Veel chinees plezier nog de komende tijd. Jacques

• 07 December 2011 - 15:49

Kitty:

Wat een leuk verslag weer! Sommige dingen hadden we al gehoord toen we elkaar telefonisch spraken, maar zo'n verslag blijft toch extra leuk! Zeker met de foto's erbij!

• 07 December 2011 - 21:00

Betty:

hoi wat een mooi verslag schrijven jullie. liefs betty.

• 12 December 2011 - 19:46

Myrna:

Leukleukeluk!!! Maarre: In London hadden Bren onze koffers ook bij de Left Luggage gedropt voor de storage.. Wij waren ook al verbaasd..misschien ligt het toch aan ons? ;-)
    Ik ga snel jullie andere verslagen lezen! (Al duidelijkere plannen voor maart :D..let me know via de mail!!!!!)
    xx