Slotakkoord China - Reisverslag uit Nanning, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu Slotakkoord China - Reisverslag uit Nanning, China van Richard en Shanna - WaarBenJij.nu

Slotakkoord China

Door: richshan

Blijf op de hoogte en volg Richard en Shanna

09 December 2011 | China, Nanning

Ok, zoals beloofd hierbij ons laatste verslag vanuit China, want morgenochtend zullen we in de bus naar Vietnam stappen, waarbij we als het goed is eind van de middag in Hanoi aankomen. Over onze laatste paar dagen in China valt weinig te zeggen, omdat we vrijwel niets gedaan hebben. Deze dagen in Nanning hebben we gebruikt om lekker te relaxen en ons (mentaal) voor te bereiden op Vietnam ;) We zitten hier in een hostel met nog 5 mensen die morgen met dezelfde bus naar Vietnam gaan, dus we vermaken ons hierbinnen ook wel prima.
Aangezien we dus over de stad niets te melden hebben willen we dit verslag ten eerste gebruiken om jullie te bedanken voor alle leuke reacties op alles wat we schrijven. Dit maakt het voor ons ook erg leuk om te schrijven, dus blijf vooral reageren!
Daarnaast maken we van de gelegenheid gebruik om antwoord te geven op een aantal vragen die we van verschillende mensen hebben gekregen. Vragen die waarschijnlijk meer mensen zich al gesteld hebben.
Hier komt ie dan, een soort wist je dat?, maar dan anders:

Hoe doen jullie dat.........?

... met boeken lezen? We zijn thuis vertrokken met ieder 1 boek, welke we in hostels omruilen voor nieuwe boeken of we kopen goedkope (tweedehands/gekopieerde) boeken wanneer we de oude uithebben. Omdat meer mensen boeken ruilen en/of achterlaten hebben hostels vaak een ruime keus aan boeken.

... met het regelen van de hostels? We halen onze informatie over hostels uit onze Lonely Planet of van flyers die in andere hostels liggen. Ook sites als hostelbookers.com en hostelworld.com gebruiken we wel eens. We zoeken vrijwel altijd een hostel dat in het centrum van de stad ligt, of dichtbij het openbaar vervoer. Om te reserveren mailen we vaak met de hostels of we doen dit op hostelbookers.com of via de website van het hostel. We zorgen dus vrijwel altijd wel dat we al gereserveerd hebben als we in een stad aankomen.

... met het regelen van trein/bustickets? Op de bus/trein-stations wordt niet zo gek veel engels gesproken, wat het zelf boeken soms wat lastig maakt, naast de tijd dat je eerst nog in de rij moet staan. Daarom kiezen wij meestal voor de luiere optie: we laten mensen van het hostel onze trein/bustickets halen. Hiervoor betaal je dan zo'n 2-3 euro per ticket extra voor, maar dan weet je wel zeker dat je de goede tickets hebt :)

... met eten in de trein? Als we weten dat we met het avondeten in de trein zitten halen we bij de supermarkt een bak met instantnoedels. Hier hebben ze ontzettend veel keuze in, de ene lekkerder en minder heet dan de andere. In alle treinen zijn namelijk kraantjes waar kokend water uitkomt, zodat noedels het ideale voedsel zijn (chinezen eten hetzelfde). Daarnaast komen er in de trein ook karretjes langs met warm eten, gedroogde voedsel, drinken en instant noedels, dus daar kan je eventueel ook nog eten kopen, maar dit warme eten hebben we nog niet geprobeerd.

... met eten bestellen in de stad? We vinden het leuk om op plaatsen te eten waar (vrijwel) geen westerse toeristen zijn, dus dan kan de taalbarriere een probleem zijn. Het meeste eten bestellen we dus door te wijzen: naar plaatjes of naar andere tafels en soms naar woorden in de Lonely Planet.

... met het wassen van jullie kleding? We hebben een enkele keer zelf onze kleding gewassen in een badkuip/wasbak, maar in de meeste hostels in China kun je je kleding (tegen een betaalbare vergoeding) laten wassen en drogen of soms zelf wassen. Ongeveer elke week hebben we dus weer een hele stapel schone kleren :)

... met internet? Er is hier eigenlijk overal in China internet en vrijwel alle hostels hebben gratis Wifi. Ook zijn er computers die je (soms tegen een betaalbare vergoeding) kunt gebruiken. Het internet is niet zo snel op de meeste plaatsen, maar het werkt. Wel is het zo dat veel sites geblokkeerd zijn, zoals Facebook, Twitter, Youtube, Blogspot. Via een omweg komen we wel op Facebook, maar dat werkt niet overal even goed. Overigens hebben de meeste reizigers hun eigen laptop mee, we zijn een van de weinigen die zonder reizen...

... met het opschrijven van jullie belevenissen? We hebben een schriftje waarin we per dag globaal opschrijven wat we gedaan hebben, zodat we in ieder geval nog weten hoe het heet waar we geweest zijn. Daarnaast hebben we allebei een soort reisdagboek. Het is erg lastig om hier elke dag in te schrijven, dus we lopen hier altijd een paar dagen mee achter, maar daar staat alles wat we meemaken gedetailleerd in. Wanneer we dus een blog schrijven putten we uit deze informatiebronnen en ons geheugen om het zo goed mogelijk voor jullie op te schrijven. Overigens helpt het heel erg dat we met z'n tweeen zijn: wat de een vergeet heeft de ander dan wel onthouden!

... als jullie in een nieuwe stad aankomen? Soms worden we door iemand van het hostel opgehaald van het trein/busstation en anders nemen we een metro/bus/taxi naar het hostel. Vanuit het hostel zoeken we dan de dichtsbijzijnde pinautomaat en supermarkt, gebruikmakend van de kaartjes in de Lonely Planet of een kaartje dat we in het hostel hebben gekregen. Vervolgens maken we een lijstje met wat we willen zien/doen in de stad en wanneer we dat van plan zijn te doen en zijn we klaar om te vertrekken, tenminste, als we bij de supermarkt zijn geweest om water/drinken, snoepjes en Oreo's in te slaan.

We hopen dat jullie zo een beter beeld hebben gekregen van hoe wij onze praktische dingen regelen tijdens onze reis. Mochten jullie nog meer vragen hebben, dan horen we het graag en zullen binnenkort antwoord geven!

Voor nu gaan wij nog even genieten van onze laatste avond China en alhoewel een China best een beetje gaan missen hebben we ook wel weer ontzettend veel zin om naar Vietnam te gaan. Zeker omdat het in Hanoi zo'n 15-20 graden is en in het zuiden nog zeker 10 graden warmer ;)
Jullie horen weer van ons!

• 09 December 2011 - 14:52

Mini Belderok:

Hai Richard en Shanna,
    Leuk om te lezen hoe jullie alles regelen.Ook leuk dat jullie zo nu en dan even samen met anderen die ook een reis maken, op stap gaan. En daarna gewoon weer samen verder, op zoek naar nieuwe ervaringen en nieuwe ontmoetingen.
    Lekker hè al dat voedsel. In de meeste landen eten ze toch wel veel lekkerder dan in Nederland. Om alles te proberen lijkt mij heerlijk.
    We zijn heel benieuwd naar jullie volgende verslag over Vietnam.
    Goede reis en veel plezier alvast.
    Liefs van mij Mini en ook van Joop natuurlijk

• 10 December 2011 - 05:53

Annie:

En ook dit was weer een leuk verhaal!
    Jullie pakken het goed aan en hebben het goed voor elkaar.
    Veel plezier in Vietnam!!

• 10 December 2011 - 12:31

Frans Waldram In Ude:

Ik weet echt niet meer wie mijn naam heeft toegevoegd, maar dat geeft niet. Ik lees met heel veel genoegen jullie reisverhalen. Veel succes op de verdere tocht door de wereld en geniet ervan. Oom Frans

• 10 December 2011 - 14:00

Kitty:

Inderdaad, sommige van de vragen die gesteld zijn had ik mij ook al afgevraagd. Nu weet ik het dus! Goede reis naar Vietnam, en mijn verslagje komt er aan, plus de gegevens die je gevraagd had!

• 11 December 2011 - 10:55

Arnout, Yvonne, Sven:

weer zo'n leuke serie verhalen gelezen. echt geweldig leuk om te lezen hier. succes in Vietnam. vieren jullie daar kerst?
    groetjes

• 12 December 2011 - 20:00

Myrna:

Zeker boeiend om te lezen! Ik ga jullie nog even mailen!

xx

• 13 December 2011 - 17:30

Rudy:

Hey Richard en Shanna,

Wat hebben jullie al veel meegemaakt en gezien, en dan heb je nog zo'n lange reis te gaan...ben heel benieuwd wat er nog allemaal gaat komen !

Heel veel plezier nog en geniet ervan :-)

Groeten
    Rudy B.

• 14 December 2011 - 07:32

Nick Rietman:

Hey Shanna en Richard ik heb een vraagje is een hostel het zelfde als een hotel of is dat anders

• 15 December 2011 - 05:36

Douglas:

Leuk!!! Van het ene avontuur snel naar een ander (in een compleet ander land). Wat heerlijk om nu in Vietnam te zitten met zulk lekker weer, aangezien het hier in Nederland heftig regent/hagelt. Nog geen vooruitzicht op een witte kerst helaas ;)

Rustig aan, ga lekker genieten en ik kijk uit naar jullie volgende verslagen!

• 18 December 2011 - 12:01

Rudy Rietman:

Hi,
    Wat een schitterende foto's hebben jullie gemaakt!! En er zullen er nog vele volgen denk ik. Alvast een fijne kerst gewenst. Zal wel heel anders zijn dan in Nederland. Veel plezier met het vervolg van jullie reis.
    Groetjes,
    Ruud, Weili, Nini en Nick.

• 20 December 2011 - 07:45

Marieke:

Ha die reizigers!
    Met zoveel goeie tips moesten wij ook maar eens gaan sparen voor een verlofje...
    Wij zijn hier bezig met kertmenu's uitzoeken ( toetje bij de ene familie, voorafje bij de andere, makkie dus), kadootjes kopen en gewoon werken (dat is iets wat de meeste mensen zo' n 8 uur per dag doen om aan geld te komen, het zal jullie niet veel zeggen denk ik).
    Dank voor de kerstpost die in de mailbox zat laatst, jullie hebben de boel wel heeeeel goed voor elkaar. Wij wensen jullie mooie kerstdagen toe ( tussen de boeddhisten ofzo?) en nog heel veel plezier!
    Groetsels uit den bosch van marieke en marianne!

• 20 December 2011 - 14:48

Maryvonne Van Den Berg:

Ha andere reizigers!

Hoe lang blijven jullie in Vietnam? Gaan jullie toevallig ook nog naar Cambodja? Kijken of we daar kunnen meeten? Ik wil van Koh Lanta naar Krabi, dan naar Trang en met de nachttrein naar Bangkok. Vanuit daar bekijken hoe ik in Cambodja aan ga komen... Eerst nog Lonely Planets kopen!

Mijn mailadres weten jullie denk ik? Anders ff via Facebook een berichtje sturen of via elkaars weblogs?

Groetjes en ik lees graag hoe Vietnam was!